Beseda nevrorazličnost je bila prvič uporabljena v poznih devetdesetih letih prejšnjega stoletja kot način kategoriziranja vrst nevrološke raznolikosti, povezane z »visoko delujočim« avtizmom (Blume, 1998; Singer 2002 ); človek torej »ni intelektualno prizadet« (Singer, 2002) in spada na konec spektra avtizma. Izraz je bil prvič uporabljen za opisovanje avtizma kot »neke vrste drugačnega procesiranja možganov«, za katero je poleg »kvalitativne okvare v družbeni interakciji« (Singer, 2002 [1999], str. 63) značilna nagnjenost k »kibernetiki in računalniški kulturi« (Blume, 1998). Glede na to zgodnje razumevanje nevrorazličnosti je avtizem evolucijska nadgradnja nevrološke programske opreme, vitalna prilagoditev vse bolj tehnološkemu svetu.
Medtem, ko je bila nevrorazličnost prvič opredeljena na področju »visoko
delujočega« avtizma, se je odtlej razširila na opis kakršne koli kognitivne
obdelave ali načina razumevanja sveta, ki odstopa od »tipičnih« načinov razmišljanja in bivanja,
vključno s hiperaktivnostjo, motnjo pomanjkanja pozornosti (ADHD), disleksijo,
Tourettovim sindromom, tesnobo in obsesivno-kompulzivno motnjo (OKM)
(Hendrickx, 2010), pa tudi na »slabo delujoč« ali » hud« avtizem (Robison,
2013c). To širšo definicijo nevrorazličnosti
so prevzeli strokovnjaki za izobraževanje, ki se zavzemajo za »pozitivne
odzive in posebne učne razlike« (Pollak,
2009) in popolnoma vključujoče učilnice, v katerih je mogoče spodbujati te
»izredne darove avtizma, ADHD, disleksije in drugih možganskih razlik« (
Armstrong, 2010).
Nevrorazličnost pogosto opredeljujejo glede na nevrotipične načine
doživljanja sveta. To razlikovanje temelji na spoznanju, da je »nevrotipičnost
le ena vrsta možganskega procesiranja« (Blume, 1998), ki ima, tako kot katera
koli druga vrsta procesiranja, svoje prednosti in omejitve. Nekateri
zagovorniki nevrorazličnosti gredo dlje od drugih in kritizirajo prevladujoče
predstave o značilnostih, ki avtizem postavljajo kot nezaželeno zdravstveno
stanje. Na primer, Inštitut za nevrološko tipično (ISNT), parodijsko mesto za
osebe z avtizmom in njihove zaveznike, kritizira medicinske diskurze in ponuja
koncept avtizma kot normalno nevrološko variacijo, nevrotipičnost pa kot
»obsedenost s skladnostjo« (Muskie, 2002). Po ISTN je nevrotipični sindrom
nevrobiološka motnja, za katero je značilna preokupacija s socialnimi
pomisleki, blodnja o superiornosti in obsedenost s skladnostjo. Nevrotipični
posamezniki pogosto domnevajo, da je njihova
izkušnja edina in edino pravilna. Nevrotipični pogosto ne prenese na
videz manjših razlik pri drugih. Ko so v
skupinah, so nevrotipični togi v družbi in vedenju in pogosto vztrajajo pri
izvajanju nefunkcionalnih, destruktivnih in celo nemogočih ritualov, kot na
primer način ohranjanja skupinske identitete. Nevrotipični težko neposredno
komunicirajo in imajo veliko večjo pogostost laganja v primerjavi z osebami iz
avtističnega spektra (Muskie, 2002).
Singer je skoval izraze »aspie«, »aountie« in »nevrotipični«, da bi opisal
posameznike z Aspergerjevim sindromom, avtizmom in druge s »tipičnim« nevrološkim delovanjem. Singer (1999) se je
zavzel za to, da avtistični posamezniki uporabljajo internet kot » protetično
socialno napravo« (Singer, 1999 str.
62), da izrazijo svojo identiteto in občutke, povezane z diagnozo avtizma in
njihovimi posledicami v družbi. Dejansko so avtistični posamezniki prevzeli
vajeti in uporabili internet kot sredstvo za objavljanje in politiziranje
svojih stališč prek različnih medijev in blogov (npr. Mreža za avistično
samozagovorništvo [ASAN] ali Autinet). Mreža ASAN je v začetku leta 2000
ustanovil Ari Ne'eman. Zdaj ima po Združenih državah Amerike člane, ki si
prizadevajo za napredovanje načel gibanja pravic invalidnosti v svetu avtizma,
tako da dajejo glas avtističnim osebam v zagovarjanju avtizma. ASAN z delom na
področjih, kot so javna politika, zastopanje medijev, raziskave in spremembe
sistemov, krepijo moč avtističnim ljudem po vsem svetu, jih vzpodbujajo, da
prevzamejo nadzor nad svojim življenjem in prihodnostjo njihove skupnosti
(ASAN, 2009). Pomembno je razumeti, da skupine za samozagovorništvo ljudi z
avtizmom, kot je ASAN, sicer niso reprezentativne za vse ljudi z avtizmom, a igrajo
ključno vlogo pri zastopanju avtizma.
Nekateri zagovorniki avtizma, kot je npr. Temple Grandin (2006), pa se ne
identificirajo tako močno z nevrorazličnostnim gibanjem. Grandin prepoznava
povezano diskriminacijo v ameriški družbi, ki obdaja avtistične ljudi, in
prepozna avtizem kot drugačen način razmišljanja, vendar se ne strinja v celoti
s konceptom avtizma kot invalidnosti ali gibanjem proti zdravljenju. Obstaja
ločena kategorija avtističnih ljudi (npr. Jon Mitchell, Sue Rubin, Raun Kaufman
in Thomas McKean), ki uporabljajo termin
» zdravljenje« , pri čemer se sklicujejo na svojo prednost pred
medicinskim modelom razumevanja invalidnosti in genetskim raziskavam,
usmerjenim v iskanje zdravila, terapevtskih pristopov za avtizem. V tem
razumevanju, avtizem ni sprejet kot patološko stanje, ki od družbe ne zahteva,
da preoblikuje svoj pogled na invalidnost, ampak od družbe zahteva iskanje zdravil
in načinov terapevtskega zdravljenja, da bi omilil trpljenje, ki se verjetno
pojavi zaradi diagnoze avtizma.
Obstajajo trije glavni argumenti proti gibanju nevrorazličnosti. Prvič,
zagovorniki avtizma, ki se zdravijo z zdravili, trdijo, da gibanje nevrorazličnosti
upošteva le tiste avtistične ljudi, za katere velja, da delujejo visoko
funkcionalno. Izraz »visoko funkcionalni« ljudje z avtizmom se uporablja v
akademski literaturi in v medicinski diagnostiki in se nanaša na avtistične
ljudi s povprečnimi in nadpovprečnimi IQ in verbalnimi komunikacijskimi
sposobnostmi. Ta argument predvideva, da imajo »nizko funkcionalni« avtistični
posamezniki že sami po sebi slabšo kakovost življenja in bi se zato želeli
zdraviti. Temeljna težava te domneve je, da tudi neavtistični ljudje nimamo
načina, da bi natančno presodili kakovost življenja drugega človeka, ne da bi
ta sodba obarvala naše lastne izkušnje, vrednostni sistem in vrednostni sistem
družbe, v kateri živimo. Po tem argumentu je drugo najpogostejše nasprotovanje
nevrorazličnosti trditev, da vsi zagovorniki na področju avtizma delujejo kot
visoko funkcionalni. To trditev je mogoče razveljaviti iz dveh razlogov: (a)
vsi zagovorniki nevrorazličnosti niso visoko funkcionalni. Amanda Baggs je
primer avtistične posameznice, ki neverbalno in odločno nasprotuje
pejorativnemu učinku medicinskega modela na avtistične osebe; in (b) so mnogi,
če ne vsi, zagovorniki proti nevrorazličnosti razvrščeni tudi kot visoko
funkcionalni. Ljudje in zagovorniki, ki se zdravijo, pogosto trdijo, da je
gibanje nevrorazličnosti nezainteresirano za raziskave in so pristranski pri
iskanju zdravljenja za avtistične ljudi. Ta trditev je pomanjkljiva, ker
gibanje nevrorazličnosti, ceni tako raziskave kot odkrivanje novih načinov
zdravljenja avtizma. Zagovorniki nevrorazličnosti doživljajo neskladje med
področji raziskav in zdravljenjem zaradi svojih trdnih prepričanj, da je treba
biti previden pri genetskih raziskavah, ki se uporabljajo v podporo evgenike,
in prepričanja v pravice avtistične osebe,
da sama določi najboljši pristop zdravljenja ali se odloči proti
zdravljenju.(Krcek, 2013).
V nadaljevanju s pomočjo dokumentov, pridobljenih na spletu, opisujem
zaznavanje avtizma dveh največjih skupin zagovornikov avtizma v ZDA in njihovo
korespondenco z ASAN. Največja in najbogatejša skupina zagovornikov avtizma v
ZDA je Autism Speaks, ki sta jo leta 2005 ustanovila Suzanne in Bob Wright,
stara starša otroka z avtizmom, ki sta se združila s Cure Autism Now (CAN), ki
sta jo leta 1995 ustanovila Jonathan Shestack in Portia Iverson, starša otroka
z avtizmom. Ti dve organizaciji sta »namenjeni pospeševanju in financiranju
biomedicinskih raziskav vzrokov, preprečevanju, zdravljenju in zdravljenju
motenj iz avtističnega spektra; povečanju ozaveščenosti o najhitreje rastoči
razvojni motnji v državi; in zavzemanju za potrebe prizadetih družin«
(www.autismspeaks.org). Suzanne Wright (2008) je v reviji Parade izjavila, da
je cilj avtizma izkoreninjenje avtizma
zaradi prihodnjih generacij. Ta izjava je v kombinaciji z oglasi, ki
prikazujejo avtistične otroke z negativnega vidika, in nenehnim spodbujanjem
raziskav, ki preučujejo potencialno povezavo med cepljenjem in avtizmom, v
nekaterih ljudeh sprožila vprašanje o osnovnih motivih organizacije. ASAN je
primerjal držo avtizma do izkoreninjenja avtizma z evgenično naravo. Meg Evans
(2009) iz centralnega Ohia ASAN je napisala kratek prispevek z naslovom »Zakaj Autism Speaks ne govori za nas«, v katerem je navedla več
razlogov za stališče skupine, vključno s podporo Autism Speaks Jamesu Watsonu,
nekdanjemu kanclerju laboratorija Cold Spring Harbor, ki se je zavzemal za
gensko povečanje in iztrebljanje posameznikov s kognitivnimi motnjami. Evans
bralce tudi opominja, da v nasprotju z imenom Autism Speaks nima niti ene
avtistične osebe v svojem upravnem odboru ali na katerem koli vodilnem
položaju, kar dodatno spodbuja izključujoče prakse za invalide in spodbuja
zatiranje s trditvijo, da govorijo v imenu skupine ljudi, ki v organizaciji
nimajo glasu.
Skupine, kot so ASAN in drugi zagovorniki nevrorazličnosti, se bojijo
neobčutljivosti genetskih raziskav in
možnosti prenatalne diagnoze motnje avtističnega spektra. Njihovi strahovi niso
neutemeljeni, če upoštevamo, da so se pred kratkim v zgodovini razcvetela gibanja evgenike, v katerih je bilo več
politik, ki so nalagale splav invalidom, sterilizacijo invalidov, zakonske
omejitve za kognitivne invalide in pojav množičnega genocida – primer nacistične
Nemčije med drugo svetovno vojno. Te politike se zdaj morda zdijo zastarele in
»stvar preteklosti«; vendar so invalidi še vedno zaskrbljeni glede genetske
diskriminacije, učinkov genetskih raziskav in kršitev zasebnosti (Stowe,
Turnbull, Schrandt, & Rack, 2007).
Stowe, Turnbull, Pence (2007) so postavili pomembno vprašanje: » Ali
invalide in njihove družine še vedno skrbi, da bodo diskriminatorni odnosi
spodbudili genetske raziskave in izvajanje genetike?« (str. 192). To vprašanje
se jim je porodilo v njihovi raziskavi z več fokusnimi skupinami invalidov, ki
navajajo, da družba invalidnost še vedno v veliki meri vidi kot breme in da
večina medicinskih strokovnjakov premalo pozna resnično življenje invalidov
(Stowe, Turnbull , Pence in sod., 2007). Kar zadeva prenatalno gensko
testiranje, je več raziskav v Ameriki ugotovilo, da 80% do 90% žensk prekine
nosečnost po prejemu diagnoze downovega sindroma (Kramer in sod., 1998; Rosch,
Steinbicker in Kopf, 2000), kar je povzročilo strah, da lahko povečano gensko
testiranje povzroči iztrebljanje ali splavitve plodov, prenatalno diagnosticiranih
z avtizmom. Dr. Joseph Buxbaum, ki vodi projekt »Genom za avtizem« na
Medicinski šoli Mount Sinai (New York, NY), je v naslednjih desetih letih
napovedal prenatalni test za avtizem (Herera, 2005). Ideja, da so določeni geni
lahko napačni, je sama po sebi družbena konstrukcija in postavlja lažno
dihotomijo med »normalno« genetiko in
»napačno« genetiko. Vse pogostejši je
trend genetiziranja človeških razlik, da bi razložili fiziološke in kognitivne
razlike med človeškimi bitji glede na njihovo gensko sestavo, in kar je še pomembneje,
pripisovanja različnih (družbenih) vrednot zarodkom in človeškim bitjem glede
na določeno konfiguracija njihove genetske (in s tem telesne) strukture (Drake,
1999, 12).
Zapisala: Ines
Komentarji
Objavite komentar