Kodeks etike socialnih delavk in delavcev Slovenije
Kodeks etike
Ker lahko v
socialnem delu etično primernost oz. neprimernost profesionalnih postopkov
presojamo samo na posamičnem nivoju vsakega konkretnega primera, je na splošni
ravni možno opozoriti zgolj na najočitnejše nepravilnosti in odstopanja od
temeljnih etičnih načel socialne profesije. Kodeks torej ne more predstavljati
izčrpne zbirke pravil, s katerimi bi regulirali vsa možna etična ravnanja
profesionalcev v socialnem delu. Lahko pa opozarja na tiste minimalne in
splošno sprejete kriterije, ki jih je treba nujno upoštevati v situacijah, ki
zahtevajo etično presojo.
S tem namenom
socialne delavke in delavci - izhajajoč iz temeljnih pravic uporabnikov in iz
spoznanj pri delu z njimi - sprejemamo naslednji
Kodeks etike socialnih delavk in delavcev Slovenije
I. UVODNE DOLOČBE
1. člen
Osnovna naloga
socialnih delavk/delavcev je, da se osredotočajo na probleme, ki jih imajo
posamezniki, skupine ali cele skupnosti pri integraciji v tista socialna
okolja, ki so za njih življenjsko pomembna.
Zaradi vse večje
kompleksnosti, spremenljivosti in nepredvidljivosti življenjskih razmer
postajajo v socialnem delu (poleg neposredne pomoči) vse bolj pomembna tudi
takšna znanja in veščine,
- s katerimi
razvijamo samopomoč in omogočamo ljudem uporabiti njihove lastne sposobnosti za
reševanje problemov
- s katerimi
izboljšujemo dostopnost uporabnikov do obstoječih ali novih virov pomoči
- s katerimi
vplivamo na zakonsko regulacijo socialnih pravic in na prilagajanje ter razvoj
socialne politike.
2. člen
Etične norme in
pravila, vsebovana v tem kodeksu, zavezujejo vse socialne delavke/delavce,
diplomant(k)e Visoke šole za socialno delo v Ljubljani oziroma drugih šol in
programov, ki izobražujejo za socialno delo.
Socialne
delavke/delavci se ravnajo po tem kodeksu neglede na področje socialnega dela,
kjer so aktivni, in neglede na ustanovo, v kateri so zaposleni.
3.člen
V primerih, ko se
pod vodstvom socialne delavke/delavca vključujejo v socialno delo tudi osebe
brez ustrezne izobrazbe (strokovnjaki drugih profilov, praktikanti,
prostovoljni delavci), je za upoštevanje tega kodeksa pri njihovem delu
odgovorna dotična socialna delavka/delavec.
II. ODNOS DO UPORABNIKOV
4. člen
Delo socialne
delavke/delavca mora biti vselej v pomoč in korist uporabnikom, s katerimi
dela. Tega ne sme ogroziti noben drug(ačen) interes ali namen.
5. člen
Socialna
delavka/delavec pri svojem delu z uporabnikom uporablja predvsem strokovno
znanje in veščine; vsa druga sredstva oziroma načine pa le, če niso v nasprotju
s tem in če koristijo uporabniku.
6. člen
Delo socialne delavke/delavca
mora biti antidiskriminatorno usmerjeno, kar pomeni:
- da pri svojem
delu uporabnikov ne sme izključevati, omejevati, ali zapostavljati na podlagi
rase, barve kože, spola, narodnostnega ali etničnega porekla, gmotnega in
družbenega položaja, življenjskega stila, seksualne, verske ali idejne
usmerjenosti, morebitne socialne označenosti, zmanjšanih duševnih oziroma
telesnih sposobnosti;
- da zavrne
kakršnokoli sodelovanje v postopkih, ki niso v skladu z načelom iz zgornje
alineje;
- da na kršitve
načela iz prve alineje opozarja zlasti svoje koleg(ic)e, vodstvo ustanove, v
kateri se to zgodi, po potrebi pa o tem obvesti tudi pristojno ter širšo
javnost.
7. člen
Zaradi spoštovanja
osnovnih človekovih pravic in zaradi posebnosti strokovnega pristopa (npr.
zaupnost) socialna delavka/delavec izrecno varuje v svojih postopkih zlasti
posameznikovo osebnost, osebno dostojanstvo, zasebnost in nedotakljivost
stanovanja uporabnika, s katerim dela.
8. člen
Socialna
delavka/delavec pri delu z uporabnikom ne sme v nobenem primeru žaliti njegove
osebe, njegovih stališč, njegovih vrednot ali njegovega čustvenega doživljanja.
Če je potrebno, pa mu lahko pove svoje mnenje o tem in ga opozori na morebitno
neprimernost njegovih dejanj ali namenov oziroma na njihove posledice.
9. člen
Socialni
delavki/delavcu je prepovedano izsiljevanje in fizično oziroma psihično nasilje
nad uporabnikom v kakršnikoli obliki. Prav tako je prepovedana udeležba v
takšnih postopkih, njihovo podpiranje in tudi toleriranje.
10. člen
Spoštovati se mora
morebitna zahteva uporabnika do izbire ustreznejše(ga) socialne(ga)
delavke/delavca oziroma do zamenjave. Pri tem mora socialna delavka/delavec
uporabniku pomagati po svojih možnostih.
11. člen
Če socialna
delavka/delavec oceni, da ne more nuditi strokovne pomoči uporabniku, ki se je
obrnil nanj(o) - bodisi zaradi pomanjkanja ustreznega znanja, zaradi
preobremenjenosti z drugim strokovnim delom ali zaradi nepremagljivih osebnih
zadržkov - mora o tem uporabnika informirati že ob prvem stiku na zanj
sprejemljiv način in mu hkrati zagotoviti potrebno pomoč pri ustreznejšem
strokovnjaku.
12. člen
Socialna
delavka/delavec mora uporabnika že na začetku postopka seznaniti o
pričakovanjih, vsebini, načinu ter obsegu strokovnega dela v zvezi z obravnavo
njegovega primera.
Prav tako mora
uporabniku posredovati vse pomembne informacije o njegovih pravicah, možnostih
in načinu njihove uveljavitve.
Zgornje zahteve so
uresničene takrat, če so tovrstne informacije podane na način, ki je uporabniku
razumljiv.
13. člen
Socialna
delavka/delavec mora spoštovati zasebnost vsakega (tudi bivšega) uporabnika in
zagotoviti ter varovati tajnost vseh informacij o njem, ki jih pridobi pri
svojem strokovnem delu. To velja tudi v primeru, ko preneha opravljati svoj
poklic.
14. člen
Socialna
delavka/delavec zbira in evidentira samo tiste podatke o uporabniku, ki jih
potrebuje za svoje strokovno delo. Na ta način zbrane osebne podatke mora
uporabljati samo v skladu z namenom, s katerim so bili zbrani.
15. člen
Informacije o
uporabniku sme socialna delavka/delavec posredovati drugim zainteresiranim le,
če ve, za kakšen namen bodo uporabljene in če je hkrati izpolnjen eden od
naslednjih dveh pogojev:
a) če so
informacije o uporabniku v neosebni obliki (tj. da onemogočajo razkritje
njegove osebne identitete) in če jih drugi zainteresirani koristijo v
strokovne, raziskovalne, statistične, supervizijske ali edukacijske namene;
b) če socialna
delavka/delavec v zvezi s posredovanjem informacij drugim osebam ali ustanovam
dobi osebno dovoljenje od uporabnika, da lahko to stori, in če ga hkrati
seznani z možnimi posledicami.
Socialna
delavka/delavec lahko posreduje podatke o uporabniku mimo gornjih določil samo
v izjemnih primerih, če s tem prepreči življenjsko ali drugo hujšo nevarnost,
vendar se mora prej posvetovati s pristojnim strokovnim organom in nosi polno
odgovornost za vse nastale posledice.
16. člen
Socialna
delavka/delavec mora uporabniku, s katerim dela, omogočiti vpogled v vso
dokumentacijo, ki je nastala ali nastaja v zvezi z njim. Pri tem ne sme biti
ogrožena tajnost podatkov drugih uporabnikov.
17. člen
Socialna
delavka/delavec mora uporabnika obvestiti in dobiti njegov pristanek pred
morebitnim snemanjem njunega razgovora na avdio ali video trak. Tovrsten zapis
se obravnava kot vsaka druga dokumentacija o njem.
18. člen
V primerih, ko
socialna delavka/delavec prejme plačilo za svoje strokovno delo neposredno od
uporabnika, ga mora pred obravnavo seznaniti s ceno svojega dela.
Cene storitev, ki
jo določi uporabniku na začetku svojega dela z njim, ne sme povečati brez
privolitve uporabnika.
Brezplačna storitev
materialno šibkim uporabnikom in zlasti tistim, ki so v denarni stiski, je za
socialno delavko/delavca častno dejanje.
19. člen
Za socialno
delavko/delavca je prepovedano prejemanje materialnih daril in nematerialnih
uslug v zvezi s pričakovanim ali opravljenim strokovnim delom.
III. ODNOS DO PROFESIONALNEGA OKOLJA
20. člen
Socialna
delavka/delavec si pri sodelovanju s svojimi kolegi(cami) kot tudi s strokovnjaki(njami)
drugih strok prizadeva, da razlike v izobrazbi, položaju, znanju, v
prakticiranih delovnih metodah in osebnem prepričanju ne bodo ovira, pač pa
korist vseh.
Socialna
delavka/delavec se zavzema za solidarnost in sodelovanje z vsemi strokovnjaki(njami)
in ustanovami, enako s podrejenimi kot z nadrejenimi - razen v primerih, ko bi
takšno ravnanje utegnilo kakorkoli škoditi bivšim, sedanjim ali potencialnim
uporabnikom oziroma ugledu socialne profesije.
21. člen
Socialna
delavka/delavec se vključuje v supervizijske oblike dela in tudi sicer po
potrebi sodeluje s svojimi kolegi(cami) kot tudi z drugimi strokovnjaki(njami).
Obvezno pa se mora z njimi posvetovati,
- če je pri svojem
delu v kakršnihkoli strokovnih dilemah ali
- če obstaja
verjetnost, da bi opustitev konzultacije z drugimi bila škodljiva za
uporabnika.
22. člen
Morebitna
razhajanja ali konflikte z drugimi kolegi(cami), nadrejenimi ali podrejenimi,
mora socialna delavka/delavec vselej razmejiti od osebnih, neprofesionalnih
interesov.
23. člen
Če socialna
delavka/delavec ravna v skladu s tem kodeksom, s spoznanji socialne stroke ter
z ugotovitvami drugih znanosti, mora biti njeno (njegovo) strokovno delo
neodvisno in neovirano.
Za to so odgovorne
zlasti tiste individualne osebe in organi, ki so socialni delavki/delavcu
nadrejeni.
24. člen
Svoje izkušnje in
znanje socialna delavka/delavec prenaša zainteresiranim kolegicam in kolegom,
drugim sodelavkam in sodelavcem, pripravnicam in pripravnikom, študentskim
praktikantkam in praktikantom ter prostovoljkam in prostovoljcem v socialnem
delu.
25. člen
Socialna
delavka/delavec se mora pri svojem delu nenehno zavedati, da znanje,
pridobljeno na katerikoli stopnji formalnega izobraževanja, kot tudi izkušnje,
dobljene s strokovnim delom, niso nujno splošno uporabne, sploh pa ne popolne
niti trajne.
Zato socialna
delavka/delavec svoje strokovno znanje in veščine nenehno preverja ter
izpopolnjuje s samoizobraževanjem, s sodelovanjem s svojimi kolegi(cami), z
vključevanjem v supervizijske ter druge formalne in neformalne oblike
izobraževanja.
Formalna izobrazba
je pogoj za opravljanje strokovnega dela, permanentno izobraževanje pa je pogoj
za delovno uspešnost.
26. člen
V tistih ustanovah
in v takšnih delovnih okoljih, kjer se (vz)trajno krši katerokoli načelo iz
tega kodeksa, se socialna delavka/delavec ne zaposluje, ker s tem varuje lastni
strokovni ugled in ugled socialne stroke, ki jo kot strokovnjak(inja)
predstavlja.
27. člen
Vsak ima pravico
opozarjati socialne delavke/delavce na moralne norme tega kodeksa in od njih
zahtevati, da se ravnajo po njem.
Zgornje določilo pa
je hkrati moralna dolžnost za član(ic)e strokovnih organizacij s področja
socialnega dela in za predstavnike javnih ter drugih socialno varstvenih
zavodov.
IV. ODNOS DO ŠIRŠEGA DRUŽBENEGA OKOLJA
28.člen
Socialna
delavka/delavec se zavzema za izboljšanje uspešnosti ter učinkovitosti svojega
dela in za čimvečjo dostopnost socialnih storitev, ustanov in virov pomoči za
vse, ki jih potrebujejo.
Tak pristop naj bo
izražen tako v neposrednem delu z uporabniki kot tudi v drugih stikih s
strokovno in laično javnostjo.
29. člen
Profesionalnost
socialne delavke/delavca vključuje angažiranje tudi na tistih družbenih
vprašanjih in področjih, ki so s strokovnim socialnim delom zgolj v posredni, a
pomembni zvezi. V tem smislu se zavzema za takšne socialno-politične,
zakonodajne ali pa civilno-družbene iniciative, ki so v prid uporabnikom
socialnega dela.
Pri takšnem
delovanju se socialna delavka/delavec sklicuje izključno na strokovne argumente.
V. KONČNE DOLOČBE
30. člen
Moralno odgovornost
za kršitve tega kodeksa ugotavlja častno razsodišče Društva socialnih delavk in
delavcev Slovenije.
31. člen
Odločanje častnega
razsodišča je javno. Njegova presoja primerov, v katerih je kršeno katerokoli
načelo tega Kodeksa, pa ima moralne posledice in se lahko objavi v javnih
medijih, če je to koristno za uporabnike ali za profesijo.
32. člen
Kodeks etike
socialnih delavk in delavcev Slovenije začne veljati, ko ga sprejme Skupščina
Društva socialnih delavk in delavcev Slovenije.
33. člen
Ker je ta kodeks
obvezen za vse, ki se profesionalno ukvarjajo s socialnim delom, mora biti
socialnim delavkam/delavcem dostopen na vseh ustanovah, kjer se zaposlujejo ali
izobražujejo.
Ustanove in organizacije, ki zaposlujejo
socialne delavke/delavce, morajo zagotoviti dostopnost tega kodeksa tudi svojim
uporabnikom in zainteresirani javnosti.
Ni komentarjev: