Diskurz
Foucault je diskurz dojemal kot ločeno telo družbenega znanja (McHoul in Grace 1993). Če so drugi namigovali, da je diskurz zgolj jezik, ki ima temeljne skrite pomene, je Foucault razumeval, da diskurz dejansko nadomesti jezik (Dreyfus in Rabinow 1982; McHoul in Grace 1993). Jezik jezikoslovci mislijo (dojemajo) kot na sistem predstavljanja, sistem, kjer njegovi elementi predstavljajo nekaj (McHoul in Grace 1993). Foucault trdi, da je diskurz, ki je nadomestil jezik, resnično sredstvo, s katerim nekaj vemo (McHoul in Grace, 1993). Zato diskurz ljudem dejansko nekaj naredi; vpliva nanje.
Avtizem, razvojno oviranost, je mogoče obravnavati s stališča medicinskega modela invalidnosti ali z nove
perspektive imenovane nevrorazličnost, ki jo je ustvarila avtistična skupnost
in je v skladu s socialnim modelom.
Nekaj naslednjih zapisov bo o
pomenu jezika, diskurzov in diskurzivnih praks za družbene prakse (kako avtizem
postane zdravstvena težava in s tem družbena skrb) in ustvarjanje podobe o skupinah ljudi z avtizmom, o socialni kategorizaciji in
konstrukciji identitete skupin ljudi z
avtizmom.
Foucault je bil prepričan, da je splošna funkcija znanstvenega diskurza
ustvarjanje ljudi kot predmetov preučevanja
z namenom pridobiti znanje o naravi človeštva
(Smart 2002). Kakšen je bil diskurz, pa je bilo odvisno od zgodovinske dobe, v
kateri se je diskurz pojavil.
Za Foucaulta ni dovolj zgolj razumevanje diskurza, da bi razumeli, kako se
oblikujeta človek in človeštvo; človek je moral razumeti zgodovino, zato, ker v
določenih zgodovinskih obdobjih prevladujejo različni politični režimi, ki
omogočajo nastanek določenih diskurzov (Foucault 1980, 1995).
Čeprav se je Foucault (1988, 1990, 1994a, 1994b, 1995) ukvarjal z
družbenimi praksami institucij, ga je zanimalo predvsem to, kako so se te
posebne institucionalne prakse lahko pojavile v sodobni družbi. Želel je torej razumeti zgodovino teh praks.
Menil je, da je pomembno, da raziskovalci sčasoma preučijo diskurz, da bi
razumeli, kako se moč izvaja v današnjem času. Njegov cilj je bil razumeti ne le zgodovino preteklih praks, temveč
tudi »zgodovino sedanjosti«
(Foucault 1995: 31). S tem je mislil, da bi morali raziskovalci, da bi
bolje razumeli, kako se moč skozi
socialno prakso kaže v sedanjosti, preučiti družbene prakse, tako diskurzivne kot nediskurzivne, ki so značilne
za različna zgodovinska obdobja.
Ni komentarjev: