Od naučene nemoči k naučenemu optimizmu in odpornosti
Ko so teorijo o naučeni
moči razširili in povezali s človekovim pojasnjevalnim slogom, so jo lahko
začeli uporabljati v pozitivni psihologiji (Maier et al. 2000). Racionalnost
lahko razloži tako odpornost kakor nemoč, tako upanje kakor obup, tako dobro
voljo kakor tudi depresijo.
Strokovnjaki so začeli
resno upoštevati, kako oseba razmišlja o stvareh, ki jih doživlja. Pri tem
avtorji opozarjajo (npr. Seligman 2007, Maier et al. 2000), da je pomemben
dejavnik pojasnjevalnega sloga tudi stvarnost in da intervencija ne more biti
omejena le na preprosto spodbujanje ljudi, naj mislijo pozitivno, če pa je svet
okoli njih izjemno negativen.
V socialnem delu se
srečujemo s kompleksnimi psihosocialnimi problemi ljudi in zagotovo je pomembno
izhodišče vprašanje, kako omogočiti stvarne pogoje za dostojno in kakovostno
življenje ljudi.
Pa vendar lahko, v enakih
okoliščinah, optimizem povzroči različne izide v primerjavi s pesimizmom. Seligman (2007: 52) poudari,
da je definicija optimizma, kot jo razumejo po dvajsetih letih raziskav,
globlja od zdravorazumskega pogleda na stvari, globlja od spodbujanja ljudi,
naj le »pozitivno razmišljajo«.
Temelj optimizma so ne
pozitivne fraze ali vizualizacije podob zmage, ampak način, kako razmišljati o
vzrokih za težave. Optimizem tudi ne pomeni, da za neuspeh obtožimo druge. Prav
tako ne pomeni zanikanja žalosti ali izogibanja jezi.
Vsa čustva so del
bogastva življenja. Žalost in jeza sta zdrava odziva, saj nas spodbudita, da
razumemo ali spremenimo stvari, ki nas vznemirjajo (op. cit.: 297). Avtor
(op.cit.: 296) predstavi tudi rezultate raziskav, ki so v prid pesimizmu v
pomenu jasnejšega doživljanja sveta, večjega občutka za realnost, vendar
opozarja, da se ne smemo ujeti v mračne misli in nemoč.
Pozitivno razmišljanje in
krepitev človekove moči lahko spodbudimo z izkušnjami uspeha in z varnim,
spodbudnim okoljem9 (Walsh 2006: 67). Seligman (2007: 297) piše o »umestnem
[accurate] optimizmu«.
Avtor (ibid.) je razvil
preventivni program za otroke, usmerjen v razvijanje optimističnega
pojasnjevalnega sloga in v spreminjanje načina pojasnjevanja razlogov za
določene dogodke (glede na trajnost, obsežnost in personalizacijo). Rezultati
dela z otroki so pokazali, da so tisti, ki so se naučili spretnosti
spoprijemanja z negativnimi mislimi, pogajanja z vrstniki ipd., imeli manj
znamenj depresije kakor otroci v kontrolni skupini (Walsh 2006: 66). Ko otroke
učimo optimizma, jih učimo, da spoznajo sami sebe, da so radovedni v odnosu do
sebe in do sveta.
Učimo jih, da prevzamejo
aktiven odnos in da oblikujejo svoje življenje, da niso le pasivni prejemniki
stvari, ki se jim v življenju pripetijo (ibid.).
Še posebej za socialno delo je pomemben poudarek, da optimizem ni zdravilo za vse. Ne more nadomestiti npr. človekovih pravic, družbenih vrednot, pravice do dostojnega življenja, dobrega starševstva, ne more rešiti revščine, družbenih neenakosti ipd. Optimizem je le orodje. Seligman (op. cit.: 299) poudari, da je učinkovito orodje, saj lahko ob navzočnosti vrednot in ambicij pripomore k individualnim dosežkom in družbeni pravičnosti.
Sodobni koncepti socialnega
dela temeljijo na spremembi fokusa od primanjkljajev, omejitev in patologije k
perspektivi moči (Saleebey 1997), k paradigmi, ki temelji na kompetencah in je
usmerjena v zdravje, ki prepoznava in poudarja moči in človekove vire. Ta
pozitiven, v prihodnost usmerjen odnos spreminja poudarke od tega, da človeku
ali družini ni uspelo, k temu, da so lahko uspešni.
Vir: Mešl, 2013- Od razumevanja pojava naučene nemoči k razvijanju odpornosti v socialnem delu
v nadaljevanju: pregled literature o naučeni nemoči na področju avtizma


Ni komentarjev: