Naučena nemoč
Zanima nas kaj je že vse
raziskano o naučeni nemoči na področju avtizma. A predno naredimo pregled
literature, povzetke in tako naprej, bomo posredovali že zapisano
raziskovanje pojava do oblikovanje teorije naučene moči.
Naučena nemoč -od
začetkov raziskovanja pojava do oblikovanja teorije
Martin Seligman je začel
preučevati prav pojav pasivosti živali in je v nadaljnjih petih letih
raziskovanja spoznal, kaj je naučena nemoč. Z ekipo raziskovalcev je sklepal,
da mora biti pri živalih neodzivnost povezana z nečim, kar so se naučile ob
šoku, ki se mu niso mogle izogniti, in ne s šokom samim po sebi (Maier et al.
2000). Seligman (1992) je hipotezo potrdil s pomočjo znanega triadnega poskusa
z živalmi. Pse je razdelil v tri skupine. Prva skupina je prejela elektrošok, a
je s pritiskom na stikalo prenehal, druga je bila izpostavljena elektrošokom,
ki se jim ne glede na ravnanje ni mogla izogniti, tretja pa šokov ni prejela. V
drugem delu poskusa so se lahko šoku s preskokom pregrade izognili vsi psi.
Pokazalo se je, da sta prva in tretja skupina to storili brez težav, psi iz
druge skupine pa so pasivno čakali, da šok mine.
Podoben poskus je avtor
pozneje izvedel z ljudmi. Izpostavil jih je nadležnemu zvoku. Njegove
ugotovitve so bile podobne. Večina ljudi iz skupine, ki v prvem delu poskusa
ni mogla vplivati na to, da bi zvok prenehal, je tudi (v nasprotju z
drugima skupinama) v drugem delu, ko bi lahko našla rešitev za izklop, le
pasivno čakala na prenehanje zvoka. Pri ljudeh iz skupine z izkušnjo nemoči glede
vpliva na dogodke so pozneje opazili negativna čustva, počasnejše reševanje
problemov, več neuspehov pri izpolnjevanju nalog in vztrajanje pri
neproduktivnih strategijah (Maier et al. 2000). Na podlagi teh ugotovitev je
Seligman (1992: 9) opredelil nemoč kot psihološko stanje, ki pogosto nastane
kot posledica dogodkov, ki jih nismo zmogli obvladati.
Pozneje so različni
avtorji (npr. Gordon, Gordon 2006, Carmichael 2007, Reyes 2011) iz osnovne
opredelitve oblikovali različne definicije naučene nemoči. Vse pa izhajajo iz
tega, da gre pri naučeni nemoči za prepričanje, da naše vedenje ne vpliva na
izid ali rezultate (Reyes 2011). Nemoči se posameznik nauči, kadar mu v
poskusih, da bi spremenil situacijo oziroma vplival nanjo, ne uspe.
Občutek nemoči se pogosto
razširi na prihodnje dogodke, ki se lahko povsem razlikujejo od izhodiščnega
(Carmichael 2007). Verjetno lahko vsak kdaj doživi, da ne glede na to, kaj
stori, njegovo življenje teče po svoje, da nima nadzora nad potekom dogodkov,
da bi se najraje kar predal ipd. To še ne pomeni, da gre že za naučeno nemoč.
Ko pa taki občutki vztrajajo in še posebej če vplivajo na več življenjskih
področij, pa je prav, da pozornost usmerimo na koncept naučene nemoči.
Pomembno novo
razumevanje in preobrat v teoriji o človeški nemoči je leta 1987
prispevala teorija pripisovanja. Tedaj je Seligman v sodelovanju z Lyn Abramson
and Johnom Teasdaleom izdal dopolnjeno teorijo o nemoči in depresiji (Maier et
al. 2000: 23). Raziskovalci so preučevali povezavo med naučeno nemočjo in depresijo
ter ugotovili, da so nekateri problemi (npr. depresija) veliko bolj kompleksni
od takratnega razumevanja teorije nemoči.
Včasih je bila nemoč, ki
je sledila nezmožnosti nadziranja dogodkov, kronična, včasih prehodna. Včasih
je bila nemoč vsesplošna, včasih pa je imela omejen obseg. V nekaterih primerih
je bila zanjo značilna izrazita izguba samospoštovanja, v drugih pa ne.
Raziskovalci (ibid.) so ugotovili, da se posamezniki, ko doživijo nekaj, na kar
nimajo vpliva, vprašajo po vzroku dogajanja. Pojasnjevalni slog, iz katerega
izhajajo, določa nadaljnje odzive na podobne dogodke. Seligman (2007: 52)
opredeli pojasnjevalni slog kot način mišljenja o vzrokih, ki se razvije v
otroštvu in lahko, če ga ne spremenimo, ostane enak vse življenje.
Pri ljudeh s
pesimističnim pojasnjevalnim slogom obstaja večja verjetnost, da se bodo na
izpostavljenost dogodkom, na katere nimajo vpliva, odzvali z naučeno
nemočjo. V raziskavah so se za pomembne pokazale tri dimenzije vzročnega
pripisovanja (Seligman 2007: 52, Maier et al. 2000: 24): trajanje (včasih
nasproti vedno; »to bo trajalo vedno«), obsežnost (specifičnost nasproti
univerzalnosti; »to bo vse uničilo«), poosebljanje (interno nasproti
eksternemu; »jaz sem tisti, v meni je vzrok«).
Ljudje s pesimističnim pojasnjevalnim
slogom, pri katerih se kratkotrajna naučena nemoč pogosto spremeni v
dolgotrajno, pogosteje vzrokom pripisujejo stalnost, univerzalnost in notranje
razloge. Naučeno nemoč opredelimo še s tremi komponentami. Peterson et al.
(1993: 8) menijo, da morajo biti nujno navzoče, da res lahko govorimo o tem
pojavu .
Naključnost [contingency]
se nanaša na odnos med posameznikovim ravnanjem in izidom
dogodka. Najpomembnejše naključje pri naučeni nemoči je nemoč nadziranja,
ko gre za naključno povezanost med posameznikovimi dejanji in izidi. Nasprotje
je nadzorljivost, ki se pojavi, ko posameznikova dejanja zanesljivo vplivajo na
izid.
Zaznavanje [cognition]
se nanaša na način, kako oseba zaznava in pojasnjuje naključnost. Gre za proces
treh korakov. Najprej mora oseba sploh opaziti naključnost. Njena zaznava je
lahko ustrezna ali ne (npr. nadzorljiv dogodek lahko zazna kot nenadzorljivega
in obrnjeno). Potem oseba pojasni, kar je zaznala (npr. neuspeh kot nesrečno
naključje ali kot človekova neumnost). Nazadnje oseba uporabi to zaznavo in
pojasnjevanje za oblikovanje pričakovanj glede prihodnosti.
Vedenje [behavior] se nanaša na posledice (ne)naključnosti ter človekove zaznave in ga lahko opazujemo. Najpogosteje študije o naučeni nemoči merijo posameznikovo pasivnost v primerjavi z aktivnostjo v situacijah, ki se razlikujejo od tiste, ko so se ljudje najprej srečali z dogodki, na katere niso mogli vplivati. Druge posledice, za katere teorija o naučeni nemoči trdi, da jih tudi lahko opazimo, so: slabša sposobnost za zaznavanje, slaba samopodoba, odsotnost agresivnega vedenja, imunske spremembe, telesne bolezni.
Vir: Mešl, 2013- Od razumevanja pojava naučene nemoči k razvijanju odpornosti v socialnem delu
v nadaljevanju: k naučenem optimizmu in odpornosti


Ni komentarjev: