Vključevanje uporabnikov/1

 

Kaj pravzaprav pomeni vključevanje uporabnikov (user’s involvement)? To je proces spreminjanja odnosov na področju socialnih služb ter razvijanja zaupanja med uporabniki in izvajalci. Potrebno je poudariti, da pri tem ne gre zgolj za informiranje uporabnikov o odločitvah, ki se sprejemajo ali pa so že sprejete. Vključevanje pomeni, da imajo uporabniki moč učinkovitega vplivanja na dogajanje, spreminjanja obstoječega stanja in odločanja v organizaciji. Uporabniki se lahko, poleg tega da vzpostavljajo svoje lastne organizacije, vključujejo v zelo različne aktivnosti posameznih služb:

  • v raziskave o potrebah
  • v izvajanje storitev
  • v izbiro in usposabljanje novega osebja
  • v administracijo in kontrolo nad sredstvi
  • v proces vzpostavljanja standardov kakovosti
  • v evalvacijske postopke
  • v procese oblikovanja in uveljavljanja novih politik ipd.

Zakaj je pomembno sodelovanje uporabnikov na vseh ravneh socialnih služb? Razlogov je veliko:

1. Najprej zato, ker imajo ljudje človekove, državljanske in legalne pravice do tega, da se jih sliši in da lahko vplivajo. Socialne službe bi morale spoštovati in varovati te pravice.

2. Nadalje zato, ker si večina ljudi želi imeti besedo v organizacijah in pri odločitvah, ki imajo tako pomemben vpliv na njihovo življenje.

3. Vključevanje državljanov je nujni predpogoj demokracije in v demokratičnih sistemih bi javne službe morale delovati demokratično.

4. Vključevanje pomeni povečanje odgovornosti na vseh straneh (na strani uporabnikov, izvajalcev in financerjev) in s tem vpliva na izboljšanje kakovosti socialnih storitev.

5. Participacija vpliva na izboljšanje učinkovitosti in ekonomičnosti agencij in služb, česar se dobro zavedajo podjetja, ki se jim ne zdi škoda porabiti veliko sredstev za ugotavljanje potreb in zadovoljstva potrošnikov.

6. Vključevanje uporabnikov je neposredno povezano s cilji socialnih služb, če se ti nanašajo na krepitev človekove neodvisnosti in samostojnosti pri doseganju osebnega blagostanja in rasti. Eksperimenti in raziskave kažejo, da sodelovanje pri odločanju o lastnem življenju uporabnike okrepi, izboljša njihovo počutje, dviguje raven pričakovanj in poveča pripravljenost na samostojno življenje.

7.Nenazadnje vključevanje uporabnikov predstavlja izziv institucionalizirani diskriminaciji in izključenosti, ki so je deležni ljudje, ko se znajdejo v situaciji, da potrebujejo pomoč.

Pobuda k vključevanju uporabnikov v delo socialnih služb praviloma naleti na zadržke izvajalcev in strokovnih delavcev, ki so lahko  zelo raznoliki:

·           da bo vključevanje uporabnikov upočasnilo delovanje in učinkovitost socialnih služb

·           da bo sodelovanje pomenilo za uporabnike preveliko breme

·           da ni dovolj sredstev

·           da določenih skupin, npr. otrok, ni mogoče vključevati

·           da ljudje niso dovolj usposobljeni za vključevanje v tako zapletene zadeve ipd.

Vključevanje uporabnikov vsekakor ni neproblematičen proces, težave, napake in konflikti so neizogibni. Vendar to ne more biti opravičilo za izključenost. Praksa iz Anglije, kjer veliko delajo na vključevanju uporabnikov, kaže, da je večina zadržkov neupravičenih in da je večino težav mogoče premostiti. Vsekakor pa ne obstaja enoten model vključevanja uporabnikov, ki bi veljal za vse organizacije enako, zato mora vsaka organizacija izoblikovati sebi ustrezno politiko in prakso vključevanja uporabnikov v svoje delo.


Vir: Spremenjene vloge NVO







Ni komentarjev:

Zagotavlja Blogger.