Vključevanje uporabnikov/1
Kaj
pravzaprav pomeni vključevanje uporabnikov (user’s involvement)? To je proces
spreminjanja odnosov na področju socialnih služb ter razvijanja zaupanja med
uporabniki in izvajalci. Potrebno je poudariti, da pri tem ne gre zgolj za
informiranje uporabnikov o odločitvah, ki se sprejemajo ali pa so že sprejete.
Vključevanje pomeni, da imajo uporabniki moč učinkovitega vplivanja na
dogajanje, spreminjanja obstoječega stanja in odločanja v organizaciji.
Uporabniki se lahko, poleg tega da vzpostavljajo svoje lastne organizacije,
vključujejo v zelo različne aktivnosti posameznih služb:
- v raziskave o potrebah
- v izvajanje storitev
- v izbiro in usposabljanje novega osebja
- v administracijo in kontrolo nad sredstvi
- v proces vzpostavljanja standardov kakovosti
- v evalvacijske postopke
- v procese oblikovanja in uveljavljanja novih politik ipd.
Zakaj
je pomembno sodelovanje uporabnikov na vseh ravneh socialnih služb? Razlogov je
veliko:
1. Najprej zato, ker imajo ljudje
človekove, državljanske in legalne pravice do tega, da se jih sliši in da lahko
vplivajo. Socialne službe bi morale spoštovati in varovati te pravice.
2. Nadalje zato, ker si večina ljudi želi
imeti besedo v organizacijah in pri odločitvah, ki imajo tako pomemben vpliv na
njihovo življenje.
3. Vključevanje državljanov je nujni
predpogoj demokracije in v demokratičnih sistemih bi javne službe morale
delovati demokratično.
4. Vključevanje pomeni povečanje
odgovornosti na vseh straneh (na strani uporabnikov, izvajalcev in financerjev)
in s tem vpliva na izboljšanje kakovosti socialnih storitev.
5. Participacija vpliva na izboljšanje
učinkovitosti in ekonomičnosti agencij in služb, česar se dobro zavedajo
podjetja, ki se jim ne zdi škoda porabiti veliko sredstev za ugotavljanje
potreb in zadovoljstva potrošnikov.
6. Vključevanje uporabnikov je neposredno
povezano s cilji socialnih služb, če se ti nanašajo na krepitev človekove
neodvisnosti in samostojnosti pri doseganju osebnega blagostanja in rasti.
Eksperimenti in raziskave kažejo, da sodelovanje pri odločanju o lastnem
življenju uporabnike okrepi, izboljša njihovo počutje, dviguje raven
pričakovanj in poveča pripravljenost na samostojno življenje.
7.Nenazadnje vključevanje uporabnikov predstavlja izziv institucionalizirani diskriminaciji in izključenosti, ki so je deležni ljudje, ko se znajdejo v situaciji, da potrebujejo pomoč.
Pobuda
k vključevanju uporabnikov v delo socialnih služb praviloma naleti na zadržke
izvajalcev in strokovnih delavcev, ki so lahko
zelo raznoliki:
· da bo vključevanje uporabnikov
upočasnilo delovanje in učinkovitost socialnih služb
· da bo sodelovanje pomenilo za
uporabnike preveliko breme
· da ni dovolj sredstev
· da določenih skupin, npr. otrok, ni
mogoče vključevati
· da ljudje niso dovolj usposobljeni za
vključevanje v tako zapletene zadeve ipd.
Vključevanje
uporabnikov vsekakor ni neproblematičen proces, težave, napake in konflikti so
neizogibni. Vendar to ne more biti opravičilo za izključenost. Praksa iz
Anglije, kjer veliko delajo na vključevanju uporabnikov, kaže, da je večina
zadržkov neupravičenih in da je večino težav mogoče premostiti. Vsekakor pa ne
obstaja enoten model vključevanja uporabnikov, ki bi veljal za vse organizacije
enako, zato mora vsaka organizacija izoblikovati sebi ustrezno politiko in
prakso vključevanja uporabnikov v svoje delo.
Ni komentarjev: