Pojasnilo zagovornika Načela enakosti
E: skupnoststarsevzaavtizem@gmail.com
Številka: 0702-164/2020/2
Datum: 22.
12. 2020
Zadeva: Pojasnilo
Zagovornika načela enakosti
Spoštovani,
Zagovornik načela enakosti (v
nadaljevanju: Zagovornik) je prejel vaše e-sporočilo z dne 15. 12. 2020, v
katerem starši otrok z avtizmom in drugimi pridruženimi motnjami opisujete vaša
prizadevanja, ki so se pričela že marca 2020 ob prvih Covid19 omejitvah, ko ste
poslali poziv institucijam glede varnosti vaših otrok: Janezu Janši, Borutu
Pahorju, Tomažu Gantarju, Janezu Ciglarju, Petru Svetini. Otroci, ki imajo
poleg avtizma tudi druge pridružene motnje, senzorne težave in ostale
zdravstvene težave potrebujejo zaradi slabega zavedanja lastne varnosti
neprekinjen nadzor odrasle osebe, ker obstaja možnost, da se samopoškodujejo in
ogrozijo lastno zdravje in življenje. Glede na zadnje ukrepe, ki se nanašajo na
prepovedi zbiranja skupin in organizirano varstvo otrok so tako otroci
posledično še bolj ogroženi, kot prej. Starši so v službah, od katerih so
finančno odvisni.
Pojasnjujete, da je Ministrstvo
za izobraževanje na svoji spletni strani glede opisane problematike podalo
odgovor, da je problematika v danih okoliščinah sprejemljiva in razumejo stisko
staršev. Predsednik vlade Janez Janša pa je poslal poziv županjam in županom,
vendar do sedaj ni bilo konkretnih rešitev. Od drugih pristojnih niste prejeli
odgovora. Zato ste se odločili, da poziv za pomoč pri reševanju nastale
situacije ponovite in obvestite še druge institucije.
Pojasnjujete, da so v sedanjem
času v drugi fazi Covid19 omejitev nekateri starši otrok z avtizmom obremenjeni
tudi s skrbjo za svoje starše, predvsem tiste, ki se spopadajo z demenco in
terminalnimi bolezni. Tudi za njih bi potrebovali podporo in pomoč. V domovih
za ostarele nimajo pogojev za sprejem ljudi z demenco, za ljudi s terminalnimi
boleznimi pa tudi ne prostora v bolnišnicah. Tako so ti ljudje odvisni od
svojih otrok, ki imajo že sami velike skrbi in v obdobju Covid19 omejitev več
dela s svojimi otroki z avtizmom in pridruženimi motnjami.
Menite, da so otrokom kršena
osnovna načela Konvencije o otrokovih pravicah, prav tako menite, da tudi
staršem kršene starševske. Od naslovnikov, torej tudi od Zagovornika pričakujete,
da ne ignorirajo vašega sporočila v največjo korist ranljive skupine
otrok in da vplivajo na pristojne institucije, ki se na vaše pozive
ne odzivajo.
*
Zagovornik načela enakosti je bil kot neodvisen, samostojen državni
organ ustanovljen z Zakonom o varstvu pred diskriminacijo (v nadaljevanju:
ZVarD), ki ga je sprejel Državni zbor RS 21. aprila 2016 v luči formalno
uvedenega postopka Evropske komisije zoper Republiko Slovenijo zaradi kršitve
prava Evropske unije (kršitev št. 2014/2093). S sprejemom ZVarD in
ustanovitvijo Zagovornika načela enakosti kot t. i. organa za enakost, je
Republika Slovenija zagotovila harmonizacijo slovenskega pravnega reda s pravnim
redom Evropske unije ter pristopila k procesu ustvarjanja pogojev za učinkovito
pravno varstvo in nastanek pravne in sodne prakse na področju diskriminacije.
Namen zakonodajalca je bil prav zagotavljanje varstva oseb pred diskriminacijo,
saj je praksa pokazala, da je področje diskriminacije na eni strani zelo
obsežno in raznoliko, na drugi pa obstaja še veliko nerazumevanja glede
koncepta diskriminacije ter problem neprijavljanja diskriminacije.
Pooblastila ter pristojnosti Zagovornik črpa iz ZVarD (zlasti 21. člen),
ki opredeljuje personalno in materialno pristojnost Zagovornika. Personalna
pristojnost se nanaša na vprašanje, kdo lahko uveljavlja varstvo pred
diskriminacijo; gre zlasti za fizične osebe ali skupine oseb, v določenem
obsegu pa tudi pravne osebe.[1]
Materialna pristojnost pa se nanaša na področja, na katerih osebe
uživajo varstvo pred diskriminacijo.
*
Zagovornik je preučil gradivo, ki ste mu ga
posredovali ter vas obvešča, da zgolj na podlagi omenjenega dopisa ne more vplivati na pristojne institucije, ki se na vaše pozive ne
odzivajo, kar je vaša želja in za kar najverjetneje menite, da bi v praksi
prispevalo k čim hitrejši rešitvi situacije, v kateri ste se znašli tako otroci
kot njihovi starši. Zagovorniki tem področju namreč ni nadzorni organ in tudi
ne more vplivati na opravljanje del in nalog, ki jih izvajajo za to pristojni
organi. Zaradi neodzivnosti posameznih državnih organov bi se veljalo obrniti
na Varuha za človekove pravice, ki ima po Zakonu o varuhu človekovih pravic tudi
pooblastilo, da lahko naslovi organom predloge, mnenja,
kritike ali priporočila, ki so jih ti dolžni obravnavati in nanje odgovoriti v
roku, ki ga določi varuh.
Vas pa v nadaljevanju Zagovornik seznanja s svojimi pristojnostmi z
namenom, da če ocenite, da bi vam pri reševanju problematike lahko pomagali,
konkretizirate svoje pisanje.
Prva možnost je sistemska preučitev področja otrok z avtizmom in
drugimi motnjami, kjer Zagovornik preuči zakonodajni okvir pa tudi prakse na
tem področju in se seznani s položajem oseb z določeno osebno okoliščino. Na
podlagi svojih ugotovitev lahko objavi neodvisno poročilo in glede na svoje
ugotovitve daje priporočila subjektom, katerih naloga je zagotavljanje varstva
pred diskriminacijo na tem področju. Priporočila so usmerjena v preprečevanje
in odpravljanje diskriminacije, lahko pa tudi v sprejemanje posebnih in drugih
ukrepov za odpravo diskriminacije.
Druga možnost je povezana s pooblastilom Zagovornika, skladno s katerim
lahko strankam oz. diskriminiranim osebam nudi neodvisno pomoč in svetovanje
pri uveljavljanju njihovih pravic v zvezi z varstvom pred diskriminacijo v
drugih upravnih in sodnih postopkih, povezanih z diskriminacijo. V zvezi s tem
pooblastilom se lahko kadarkoli obrnete na Zagovornika, ki vam bo v okviru
svojih zmožnosti svetoval in vam nudil pomoč.
Tretja možnost pa je postopek pri Zagovorniku v primeru
diskriminacije, ki se prične na podlagi vloženega predloga za obravnavo,
lahko pa tudi po uradni dolžnosti. Za razliko od sistemskega pristopa v tem
postopku, gre za svojevrsten upravni postopek, ki poteka po pravilih ZVarD in
ZUP Zagovornik ugotavlja, ali je konkretno
ravnanje skladno z določbami ZVarD oziroma ali konkretno ravnanje krši
določbe o prepovedi diskriminacije. Ena od posebnosti postopka obravnave
diskriminacije je tudi pravilo obrnjenega dokaznega bremena (40. člen ZVarD),
skladno s katerim mora diskriminirana oseba (predlagatelj) izkazati dejstva, ki
opravičujejo domnevo, da je bila kršena prepoved diskriminacije, šele tedaj se
breme dokazovanja, da ni kršil te prepovedi, prevali na domnevnega kršitelja.
Postopek Zagovornik zaključi z izdajo ugotovitvene odločbe, s katero bodisi
ugotovi obstoj diskriminacije bodisi ugotovi, da diskriminacija v zadevi ni
izkazana. Gre za upravni ugotovitveni akt, ki kot tak ni izvršljiv in kot tak
tudi v ničemer ne posega v obstoječa razmerja oziroma jih ne spreminja,
razveljavlja, ali nalaga obveznosti kršiteljem. Ugotovitev Zagovornika je
pomembna zlasti z vidika njegove osveščevalne kot tudi preventivne funkcije, v
smislu preprečevanja nadaljnjih kršitev, pomembna pa je tudi z vidika
nadaljnjih ravnanj, ki so vedno usmerjena v odpravo učinkov diskriminacije in
njeno nadaljnjo preprečevanje.
ZVarD v 36. členu izrecno določa, katere sestavine mora predlog
vsebovati, da lahko Zagovornik prične z obravnavo. Te sestavine so: (1)
osebno ime oziroma firma oziroma drug naziv predlagatelja, naslov stalnega ali
začasnega prebivališča oziroma sedež; (2) navedba nasprotne strani oziroma
kršitelja, če je ta predlagatelju znan, njegov naslov stalnega ali začasnega
prebivališča oziroma sedež; (3) navedbo okoliščin, osebnih imen in kontaktnih
podatkov morebitnih prič ali drugih podatkov v zvezi z zadevo, ki izkazujejo,
da je prišlo do diskriminacije; (4) kontaktni podatki
predlagatelja; (5) lastnoročni podpis predlagatelja.
Predlagatelj postopka pri Zagovorniku ima položaj stranke, zato njegova
identiteta ni varovana, kot je varovana identiteta prijaviteljev po Zakonu o
inšpekcijskem nadzoru (tajnost vira prijave).
ZVarD Zagovorniku v 38. členu podeljuje tudi pristojnost, da sme, če
oceni, da je kakšen zakon ali drug predpis diskriminatoren, o tem obvestiti
predlagatelja postopka za oceno ustavnosti in zakonitosti ali pa sme z zahtevo
sam začeti postopek za oceno ustavnosti oziroma zakonitosti predpisa ali
splošnega akta, izdanega za izvrševanje javnih pooblastil. Gre za postopek,
ki ga Zagovornik izvede skladno s svojimi
zakonskimi pristojnostmi ko vsebino obstoječih predpisov presoja po vsebini in
to samo z vidika svojih pristojnosti. Zagovornik ni državni organ, ki bi lahko
sprejel končno odločitev, da je predpis diskriminatoren oziroma da ni skladen z
Ustavo RS in kakorkoli vplival na vsebino predpisov. Zagovornik ima v ZVarD
zgolj pooblastilo, da izvede oceno diskriminatornosti in če oceni, da je
predpis diskriminatoren, o tem bodisi obvesti
predlagatelja postopka za oceno ustavnosti in zakonitosti bodisi sam z zahtevo
začne postopek za oceno ustavnosti oziroma zakonitosti predpisa ali splošnega
akta, izdanega za izvrševanje javnih pooblastil pred Ustavnim sodiščem RS.
Zagovornik skladno s
svojimi pooblastili po ZVarD (21. člen) sproti spremlja predloge zakonov ter
podaja priporočila z vidika svojih pristojnosti. Zagovornik se lahko v okviru
svojih pristojnosti in po lastni presoji opredeli do vsebine osnutkov predlogov
zakonov, ki so v javni razpravi in so objavljeni na spletnem portalu e-Uprava.
Že izdana priporočila so dostopna na spletnih straneh Zagovornika: http://www.zagovornik.si/priporocila-2020/.
Do problematike otrok s
posebnimi potrebami v času omejitev zaradi Covid19 se je že opredelilo Ustavno
sodišče Republike Slovenije v zadevi št. U-I-445/20-13 z dne 3. 12. 2020 in
zavzelo stališče, da le-ti, upoštevaje njihove posebnosti in primanjkljaje,
potrebujejo zanje še posebej prilagojeno izvajanje izobraževanja, ki so ga
lahko praviloma deležni le v zavodih, v katerih se z njimi ukvarjajo za to
posebej strokovno usposobljeni delavci, njihovi starši pa jim tega morda ne
morejo oziroma niti ne znajo zagotoviti, zaradi česar ima zaprtje šol za te
otroke še veliko večje posledice kot pri drugih otrocih. Ob tem pa dodajamo, da
se kot ranljive po ZVarD pravzaprav štejejo vse kategorije otrok ali drugih
slabotnih oseb.
Zagovornik na podlagi
posredovanega gradiva ni identificiral materije, do katere bi se v luči svojih
zakonskih pristojnosti lahko kakorkoli vsebinsko opredelil. V kolikor na
podlagi podanih pojasnil in predstavitve pristojnosti Zagovornika ocenjujete,
da bi takšno pristojnost lahko imel pa vas vabimo, da svoj predlog konkretizirate
in natančno navedete, kakšna so vaša pričakovanja in kaj ali kateri predpis
(vključno z navedbo členov) je po vaši oceni diskriminatoren.
Za morebitne dodatne informacije smo dosegljivi na
elektronskem naslovu gp@zagovornik-rs.si ali na
telefonski številki 080 81 80, in sicer vsak dan med 10:00 in 12:00 uro, v
sredo pa tudi med 15:00 in 18:00 uro.
Lepo pozdravljeni,
Pripravila: Sergeja Oštir Samostojna Svetovalka
Zagovornika |
dr. Neža Kogovšek Šalamon Vodja oddelka za ugotavljanje diskriminacije in zagovorništvo |
Poslano:
- naslovniku (po e-pošti),
- zbirka dok. gradiva.
[1] Slednja lahko varstvo pred diskriminacijo uveljavlja le, če je
izpostavljena diskriminaciji zaradi osebnih okoliščin posameznikov, ki so
povezani s to pravno osebo (tretji odstavek 1. člena ZVarD).
Ni komentarjev: